Mi van, ha nem jön a szakértő?

Folyamatosan visszatérő kérdés az, hogy mit kell tenni akkor, ha a szakértő nem érkezik meg a biztosító által vállalt időn belül?

Márpedig tömeges károk esetén ez biztosan előfordul. Mármint, hogy a szakértő nem fog oda érni időben.

A biztosítók általában 5 napban szokták meghatározni azt az időszakot, amíg a károsult a kár helyszínén (mindegy, hogy épület, ingóság, autó, bármi) csak a kárenyhítés mértékéig változtathat. Vagyis öt csak napig a kárenyhítési kötelezettségének tehet eleget.

De!
Minden szabályzat kimondja, hogy a biztosítási eseményt és a kár mértékét a károsultnak kell bizonyítania. Vagyis, az öt nap leteltével még mindig ott van a károsult bizonyítási kényszere.
Nem lehet csak úgy javítani, helyreállítani!

Mi a megoldás?
– csak olyan mértékig szabad helyreállítani, hogy a károsodás látható legyen,
– sok-sok fényképet kell csinálni,
– meg kell őrizni a maradványokat.

Például:
– viharkárnál ki lehet javítani a sérült tetőt, de meg kell hagyni a törött cserepeket, bádoglemezt, szigetelő lemezt, satöbbit.
– csőtörésnél ki kell bontani a csőtörést, ki kell javítani, de meg kell őrizni a hibás csövet és lehetőség szerint a törmeléket (sittet).
– villámcsapásnál, ha csak egy-két dolog károsodott, nem minden biztosító ragaszkodik a sérült eszközök bemutatásához. Ilyenkor viszont kérni szokott róla valamilyen papírt amiatt, hogy tényleg volt ilyen vagyontárgy. Például nyugtát, számlát, jótállási jegyet, kezelési utasítást. Márcsak azért is, hogy a pontos típust lehessen tudni.

De, tűzkárnál érdemes megvárni a szakértőt. A nagy károkra egyébként is igyekeznek soron kívül kimenni. Itt annyit meg lehet tenni, hogy a sérült ingóságokat szétválogatni, ami kuka, azt külön tárolni, akár az udvaron, ami menthető, elrakni valahová, fedett helyre.

Autóknál is érdemes megvárni a szakértőt. A gépjármű kárrendezésben amúgy sem szokott tömeges kár lenni (bár van ilyen), az 5 napon belüli szemle a legtöbbször tartható.

Azt mindenképpen ajánlom, hogy olyan esetben, amikor nem megy időben a szakértő, fel kell hívni a biztosítót és az operátortól megkérdezni a teendőket. A hívás azonosítóját, annak hiányában a dátumát, időpontját pedig felírni. Ezt később vissza lehet hallgatni.

 

Comments are closed.