Közösségi biztosítás

Mi lehet a közösségi biztosítás?

Többször írtam már az insurtechről, a biztosítási piac új üdvöskéjéről. Ezúttal a közösségi biztosítás oldaláról közelítem meg a dolgot.

Mit is jelent a közösségi biztosítás?

 

A helyes kérdés, hogy mit tekintünk közösséginek?

Gondolj a közösségi fájlcserélőkre (Napster és társai). A lényeg, hogy egy közösségen belül mindenki beadott valamit (fájlokat: programokat, játékokat) és emiatt szabadon hozzáférhetett más közösségi fájlokhoz. Van szép angol neve is: peer-to-peer (P2P).

A lényeg itt is ez.
Adott egy közösség, amely a saját berkein belül rendezi a biztosítási szükségleteit. Természetesen egy hozzáértő szervező segítségével. Ő bonyolítja az egészet.

Szóval, a biztosított személyek csoportosulnak, kockázatközösséget alkotnak. A P2P rendszerben az általuk fizetett biztosítási díjak egy része egy speciális alapba, egy visszafizetési pénzalapba áramlik. Ha az év folyamán semmilyen kárkifizetés nem történik, mindenki visszakapja a befizetett díjának egy részét ebből a pénzalapból. Tetszik?

A kis összegű káresemények kifizetése ugyancsak ebből a pénzalapból történik.
A nagyobb igényekre egy klasszikus biztosító társaság segítséget nyújt (a befizetett biztosítási díjak erre fedezetet nyújtanak).
Ha a pénzalap üres, akkor érvénybe lép az úgynevezett veszteség-megállítási biztosítás.

 

Hogyan? Biztosítás? Igen.

Merthogy a szervező biztosítást köt a kockázatokra. Lehet, hogy nem egy biztosítónál és biztos, hogy nem egy szerződést. Úgy, hogy minél nagyobb legyen az adott közösségtől a biztosítók által átvállalt kockázat. A nagy létszám miatt a biztosítók egyedi kedvezményt nyújtanak a díjból, ez a buli benne.

Nem kétséges, hogy a szervező szakmai tudása itt hatalmas előnyt jelent. Megfordítva, a szervezőnek nagy szakmai tapasztalattal kell bírnia, hogy minél nagyobb kockázat átvállalást tudjon elérni.
Lehet, hogy a szervezőt lehetne alkusznak is hívni?

Azért ez a jelenség nem új. Vannak olyan közösségek régóta, amelyek pontosan így működnek. Jellemzően a gépjármű flották. A kapott kedvezmények kitermelik a flotta fenntartás költségeit és még így is olcsóbb a díj.
Csak a közösségi biztosítások kilépnek a gépjármű piacról.

Friendsurance nevű cég statisztikái szerint a felhasználók 80%-a kapott visszatérítést, a befizetett díjak 30%-át.
Csábító, nem?

 

 

Comments are closed.