A biztosítók kárcsökkentési lehetőségei

A biztosítóknak tengernyi lehetősége van arra, hogy a kártérítést elutasítsa, vagy csökkentse.
Ezért nem árt, ha felkészülsz ezekre, amennyire lehet. Mert ezek közül több már a szerződéskötésnél eldől.

Meg ott, hogy felhívod-e rá a szerződő figyelmét?

 

1. Mentesülések

Ide tartoznak azok az esetek, amikor a szerződőnek, biztosítottnak, károsultnak tényleges hatása van a kár bekövetkezésére, nagyságára:
– szándékosság,
– súlyosan gondatlanság,
– kármegelőzés elmulasztása,
– kárenyhítés elmulasztása,
– közlési kötelezettség elmulasztása (például a kárbejelentésé),
– kárhelyszín megváltoztatása.

 

2. Kizárások

Azokat a kockázatokat, amelyeket a biztosító nem vállal, kizárja. A kizárás lehet általános, vagy biztosítási eseményhez kötődő.

 

3. Kármegosztás

Amikor a szerződőnek, biztosítottnak, károsultnak van része a kár bekövetkezésében, vagy nagyságában, de nem mentesülési ok. Ilyen lehet:
– gondatlanság,
– közrehatás.

 

4. Avult érték

Az avult értéken biztosítás jó is, rossz is. Jó, mert alacsonyabb a biztosítási összeg, kisebb a díj. Rossz, mert a kárösszeg avultatva lesz.
A kedvencem a könyv szerinti értéken való biztosítás. Ez is egyfajta valóságos érték, mint az avult érték (az értékekről írtam egy korábbi bejegyzésemben). Csak, ha valami nullán szerepel a könyvelésben, vagyis nincs rá biztosítási összeg, mennyi lesz a kártérítés?

 

5. Önrész

Mint az avult érték. Ha van önrész, csökken a díj. És a kártérítés.
Ha valaki így köt biztosítást, meg kell néznie, hogy mekkora önrész nem vágja még földhöz a biztosítottat.

 

6. Alulbiztosítás, aránylagosság

Ha a biztosítási összeg alacsonyabb, mint a vagyontárgy(ak) értéke, a biztosító olyan arányban fizeti meg a kárt, ahogyan a biztosítási összeg és a tényleges érték aránylik egymáshoz.
Szerintem (remélem) ha álmodból keltenek is fel, akkor is el tudod ezt mondani.
Ez egy nagyon nagy bukta, mert töredék kártérítéshez jut vele a károsult. De, ez ellen Te tehetsz a legtöbbet, a biztosítás megkötésekor.

 

7. Biztosítási összeg

Kár esetén legfeljebb a biztosítási összegig fizet a biztosító. Ez szinte kizárólag csak totálkár esetén fordul elő.

 

8. Limitek

Vannak olyan esetek, amikor a kifizetés limitált. Vagyonbiztosításnál a védelmi szint miatti limit a leggyakoribb. De, lehet sok más is, például üvegkárnál, vagyoncsoportoknál, egyéb biztosítási eseménynél.

 

9. Maradványérték

A biztosító a felhasználható maradványok értékét a kártérítésből levonja.
Ez sokszor vitaalap a károknál. Csak gondolj a járműkárokra, a roncsértékre.
Régen, ha a Kékes tévét tönkretette a villám, a dobozában kiválóan lehetett csirkét keltetni 🙂 De, a mai tévékre ez nem igaz…

 

10. Műszaki értékemelkedés

Ha a tönkrement vagyontárgyat már nem lehet kapni, akkor annál egy korszerűbbet számol el a biztosító. Viszont azt a tudást, amivel a korszerűbb többet tud, azt levonja. Ez is sok vita tárgya, mert igazából ki mondja meg a pontos számot?

 

11. Megajánlott kártérítés

A telefonos, vagy a videós kártérítés esetén egy operátor felveszi a kapcsolatot a károsulttal, és kifaggatja a kárról. A válaszok alapján egy kárszámító programmal számol egy összeget, amit megajánl. Ha a károsult elfogadja, akkor kifizetik. És, a károsult ilyenkor nyilatkozik, hogy nincs további követelése.
Ebben is lehet bukta, mert, ha jön a szaki, lehet, hogy kétszer akkora összeget mond. Ezért érdemes minél hamarabb tájékozódni a kár nagyságáról.

 

12. Elévülés

Kevés kár jut el idáig, konkrétan ilyenkor a károsultat nem érdekli a kártérítés.
A Ptk. szerint az elévülés 5 év, de a biztosítók ezt csökkenteni szokták, a Gfb kivételével. A legjellemzőbb az egy, vagy két éves elévülés.
Egy bírói ítélet miatt a szerződő figyelmét erre külön fel szokták hívni az ügyféltájékoztatóban.

 

A talpraesettséged?

Nos látod, tényleg nem kevés lehetőség van a kártérítés összegének a csökkentésére.
És láthatod, hogy sok esetben a Te talpraesettséged is fontos lehet. Nem abban, hogy reklamálsz a biztosítónál, hogy kevés a kártérítés, hanem a szerződés megkötésekor odafigyelsz.

Nézzük!
2. Ha van olyan kizárás, amit a biztosított védelmében szeretnél kivenni a feltételből, akkor kérned kell erre a biztosítót.
4. Biztos, hogy jó az ügyfélnek az avult érték? Egy kis érveléssel, szakmaisággal lehet, hogy új értéken tudod biztosítani.
5. Mennyit nyer díjban az ügyfél, ha önrésszel köt biztosítást? És mennyit veszít, ha van egy-két kára?
6. A biztosítási összeg gondos meghatározásával elkerülhető az alulbiztosítottság. Ha sokallja a díjat, mert magasabb lett a biztosítási összeg, tájékoztatnod kell az alulbiztosítottság veszélyéről.
11. Hívd fel a figyelmét, ha kára van az ügyfelednek, hogy minél előbb tájékozódjon a kár összegéről. Ha tudja a pontos összeget, akkor ezt az operátornak is elmondhatja. Tudnak rugalmasak lenni. Ha meg nem, hát kimegy a szakértő.

 

Több lesz a jutalékod

És, ne felejtsd el, hogy ezekben az esetekben a Te jutalékod is több lesz:
4. Avult érték.
5. Önrész.
6. Alulbiztosítottság.

 

 

Comments are closed.