Azt a kátyú fáját!

A kátyú kár rendezésének rejtelmei

Azt gondolnád, hogy Téged nem érhet kátyú kár. A statisztikák ugyanakkor azt mutatják, hogy minden harmadik embernek volt már olyan kátyú kára, amikor megsérült az autója!
És, a kátyú kár bejelentések fele (50%) elutasítással végződik…

Na, ezért olvasd el ezt az írást, ami pont a kátyú károkról és a rendezésükről szól. Előre szólok, hogy az utólagos elolvasás nem segít, mert a legfontosabb dolgokat a helyszínen kell megtenned!

Mert nehogy a kárrendezés végén azt kelljen mondanod: azt a kutya fáját!

Kátyú

 

A tél elintézi nekünk, hogy az utakon sok kátyú legyen. A hó alól előbukkanó utakon gyakori jelenség a hatalmas lyuk. Százezres darabszámban…

 

Mi károsodik leggyakrabban?

  • Természetesen a gumi, azután a felni.
  • Megsérülhet a futómű is.
  • Ha a kátyú széle megdobja az autót, vagy a defekt miatt elveszíted a jármű felett az uralmadat, akkor nagyobb is lehet a kár. Ütközhetsz egy tereptárggyal, vagy másik járművel.
  • Ha nagyot ugrasz, akkor az újabb autóknál a számítógép leállíthatja az üzemanyag ellátást és leáll a motor.

 

A legfontosabb: mit kell tenni, ha kátyú károd van?

Természetesen dokumentálni kell a káreseményt. Ez általában könnyen megoldható.
A telefonodban ott a fényképezőgép. És ne csak az autót fényképezd, a kátyú fotózása is szükséges.
Ha valaki utazott még az autóban, akkor van tanúd. Ha nem utazott senki, akkor keress egyet.
Rendőrt is hívhatsz, ha kijön…
És, ha elgurult a dísztárcsád, ne felejtsd el megkeresni 🙂

 

A fénykép

Ahogyan a GFB kárbejelentés titkai (http://allomanydij.hu/gfb-karbejelentes-titkai/) cikkben írtam, a legfontosabb bizonyíték a fénykép. Ezzel tudod bizonyítani azt, hogy a kátyú kár akkor és ott történt, ahogyan Te állítod. Hidd el, ez később lényeges lesz.

A fényképek nem csak a képet tartalmazzák, hanem technikai adatokat is. Úgymint a fényképező gép (telefon) adatait és, ami Neked fontos, hogy mikor készült a kép. Ezt hívják EXIF adatoknak.

 

Jó, de mit fényképezzek?

A lényeg, hogy először messzebbről fotózd körbe a helyszínt, majd közelebbről is.
Fényképezd körbe az autódat, de a kátyú se maradjon ki. Ha volt féknyomod, akkor azt is. Ha ütköztél valamivel (korlát, fa, oszlop, esetleg másik autó), akkor azt is. A tereptárgyat ne csak közelről, hanem a környezetét is. Legyen látható, hogy hol helyezkedik el a baleset helyszínén, merre van a kátyú tőle?
Ha településen történik a baleset, akkor fotózd le az utcatáblát, házszámot, ahol történt.

Fontos, hogy az autód károsodását is fényképezd le. A gumit, a felnit, az esetleges további sérüléseket.
Fotózd le a gumi gyártóját, típusát. Ez rajta van az oldalán.
A gumit és a felnit azután is fotózd le ott a földön, ha leszerelted az autóról.

Kátyú gumi felni

 

Ha másik autóval is ütköztél, akkor feltétlenül olvasd el a GFB kárrendezésről szóló cikket itt: http://allomanydij.hu/gfb-karrendezes-feketen-feheren/. Nagyon sok hasznos infót találsz benne. Nem csak kátyú kárra.

 

Mit kell a fényképpel bizonyítani a kátyú esetén?

A kátyú mélységét és a területét.
KátyúHa a kátyú mélységét szeretnéd megmutatni, ahhoz kevés az, ha ráfotózol szemmagasságból, az nem fogja azt visszaadni.
Ha nincs nálad centi, colostok (jó, tudom, hogy zollstock), mérőszalag, akkor tegyél egy mindenki által ismert dolgot állítva a kátyúba. Például üdítős üveget, olajos flakont, kefíres dobozt, az autó emelődet, valamit, amit az autóban találsz. Esetleg a gyereket.
Ezután ezt az aszfalt szintjéről fotózd le. Vagyis tedd le a telefonod, fényképezőgépet az aszfaltra, és úgy fotózz.
Ez pontosan megmondja, hogy milyen mély a kátyú.

A területének a fotózásához a kátyú mellé tedd a tárgyat lefektetve, és igyekezz felülről fotózni.

 

A tanú

A tanú az, aki látta a veled történt kátyú kárt. Akár az autódban ült, akár a járdán ment, vagy csak a buszra várt a megállóban. És, persze, hajlandó Neked aláírni.

Volt egy autóbalesetem, egy hegy méretű teherautó nem adta meg nekem az elsőbbséget. De, nem is ez a lényeg. A baleset egy egysávos hídon történt, úgyhogy elzártuk az utat. Természetesen, akik arra jártak, körbeálltak a két autót, bámészkodtak.
Abban a pillanatban viszont, amikor odamentem az egyikhez, hogy tanúként nevet címet, telefonszámot kérjek, már el is tűnt mindenki…
Szóval, ilyenkor általában egy esélyed van.

 

Ki lehet jó tanú?

Hát, a rokonodat (amit nyilván vezetéknév azonossággal állapítanak meg) fenntartással szokták fogadni. Mindamellett, jogilag semmilyen kifogás nem lehet emiatt.
Ha nem utazott veled senki, akkor igyekezz megállítani valakit. Vagy a bámészkodók közül szerezni egyet.

 

Rendőrség

Az közútkezelők némelyike kérni szokta a rendőrségi határozatot kátyú kár esetén is.
Hát ez nehéz dió. A rendőröknek van annyi dolga, hogy egy kátyú kárhoz eszük ágában sincs kimenni. Hacsak nem történt személyi sérülés természetesen.
Ettől függetlenül némi makacssággal esetenként rá lehet venni Őket a helyszínelésre.
De ebben az esetben, sem biztos, hogy indítanak eljárást. Lehet, hogy csak egy igazolást kapsz a balesetről, de ezt már lehet lobogtatni a közút kezelőnél.

Azt javaslom, hogy vedd fel a telefonhívást, amikor a rendőrséget hívod. Ha megtagadják a helyszínelést, mert “csak” kátyú károd van, akkor a felvételt tudod elküldeni a közút kezelőnek.

Kátyú

 

A kárbejelentés határideje

A határidő? Azonnal! A jó szó: haladéktalanul.
A lehető legrövidebb időn belül be kell jelenteni a közút kezelőjének a kátyú kárt. A határidő egyébként 5 nap.

 

Hol kell bejelenteni?

A kátyú kár bejelentéseket az út kezelőjénél kell megtenni.

  • A magyar úthálózat, a Magyar Közút Nonprofit Kft. kezelésében van.
  • A városi utak esetén az önkormányzat kezeli az utakat. Budapesten pedig a kerületi önkormányzatok. Ez ügyintézés szintjén leginkább a műszaki osztályt jelenti.
  • Az autópályák is a Magyar Közút Nonprofit Kft-hez tartoznak.

Példának a Közutat írom le, mert Ők kezelik a legtöbb utat és az elérhetőségeken kívül minden más azonos a többiekkel.

Tehát:
Magyar Közút Nonprofit Zrt.
A levélcímük: 1024 Budapest, Fényes Elek u. 7-13.
Az e-mail címük: karigenykezeles@kozut.hu.
A fax számuk: 1/819-95-40.
A honlapjuk a www.kozut.hu címen található.
A kapcsolat oldaluk: http://internet.kozut.hu/Lapok/kapcsolat.aspx.
Itt megtalálod a megyei igazgatóságok elérhetőségét, mert a megyeileg illetékes igazgatóságon kell bejelentést tenni.

 

Mit kell csatolni a kátyú kár bejelentéshez?

KátyúHohó, ez eztán a szép kövér lista! Kétszer is nézd végig, nehogy kimaradjon valami!

  • Kárbejelentő. A Közút Nonprofit Zrt. kárbejelentőjét itt találod: http://www.autosforum.hu/dokumentumok/304-katyukar-katyu-kar-bejelento-mit-kell-tenni-katyukar-eseten/felelossegi_karbejelento_lap20121115.pdf
  • forgalmi engedély,
  • személyi igazolvány,
  • vezetői engedély,
  • ha volt rendőrségi helyszínelés, akkor a rendőrségi helyszíni szemle jegyzőkönyv,
  • fényképek,
  • a tanúk vallomásai,
  • az autód szállítási számlája, ha szállítani kellett,
  • a bankszámlaszámod, ahová utalhatják a kártérítést,
  • az e-mail címed, ha postán küldöd. A postázási időt megspórolhatod vele, ha e-mailben kapsz választ.
  • van olyan, aki kéri a GFB és a casco adatait. Nyilván azért, hogy van-e benne kátyú biztosítás (lásd később). Itt is érvényes a káron szerzés tilalma.

Néha a rendőrségi szemle jegyzőkönyvet sem adják ki egyből. Ilyenkor inkább küldd el anélkül a bejelentést.

 

Mi a tanúvallomás?
Jelen esetben egy A4-es lap, amire a veled utazó, vagy az esetet látó ember aláírja, hogy hogyan történt a kátyú kár. Legyen benne:

  • mikor történt,
  • hol történt (lakott területen pontos cím),
  • mi történt,
  • a baleset résztvevői (név, cím, telefonszám),
  • a károsodott autó rendszáma,
  • saját adatai (név, cím, telefonszám).

Nyilván ezt Neked kell majd megírnod, Ő meg aláírja.

 

Azt láthatod, hogy ez nem szokványos biztosítói kárbejelentés, hiszen sokkal több iratra van szükség.
Mindenhol szoktam hangsúlyozni, a kátyú kárnál is: a hiányos kárbejelentés legalább egy hét pluszt jelent. A közút kezelője levelet ír, amiben hiánypótlást kér. Neked meg el kell küldeni. Idő, idő, idő!
Küldd el egyszer, de rendesen.

 

A Magyar Közút legfeljebb 5 Mb-os elektronikus levelet fogad. Ha fényképet küldesz, ezt vedd figyelembe. Meg azt is, hogy nem csak a mellékleteknek van méretük, hanem magának az e-mailnek (konkrétan a levéltörzsnek) is.
Azt javaslom, legfeljebb 4 Mb-nyi mellékletet csatolj. És, ha ilyet küldesz, írj utána egy másik e-mailt is, amiben érdeklődsz, hogy megérkezett-e?
Ha kell, küldd el két, három e-mailben. Ilyenkor figyelj arra, hogy mindegyik levélnek a tárgymezőjében legyen sorszám. Az elsőben is.

 

Mit kell beküldeni utólag?

  • a rendőrségi eljárást lezáró határozat,
  • a tárolási számla, ha tárolni kellett az autót,
  • a javítási számla.

Ezeket küldd be folyamatában, ahogyan megkapod.
Figyelj arra, hogy a küldéskor hivatkozz a kárszámra. Ezt szemlekor meg tudod kérdezni a szakértőtől. Ha nincs szemle, akkor hívd fel Őket és kérdezd meg.
Nehogy ne kerüljön be az anyagodba, amit küldesz.

Kátyú

 

Hogyan tudod bejelenteni a kátyúkárt?

A szokásos módokon:

  • e-mailen,
  • személyesen,
  • postán,
  • faxon.

Nyilván a legegyszerűbb az e-mail, ezt általában mindenki el is fogadja.

 

Ki jelentheti be a kátyú kárt?

Természetesen a jármű tulajdonosa.
Ha nem érsz rá, meghatalmazhatsz ezzel valakit. A meghatalmazáson legyen két tanú is.

 

A kárrendezés

A káresemény bekövetkezése és a kár nagyságának a bizonyítása a károsult feladata.
Ezt a kátyú kárnál úgy szeretik megfogalmazni, hogy a bizonyítási teher a kárigény bejelentőjét terheli. A lényeg ugyanaz, Neked kell a károdat bizonyítani.
A kárrendezés sajnos egy-két hónapig is elhúzódhat kátyú kárnál.

Mindenről (autó szállítás, tárolás, javítás, stb.) számlát kérni!

A kárrendezést természetesen a közút kezelőjének a biztosítója végzi. Merthogy a közút kezelője biztosítást köt a kátyú károkra, és a biztosító fogja elvégezni a kárrendezést.

 

A javítás

Ha a gumi és a felni káron kívül egyéb is van, akkor a javítással várd meg a szakértőt.
Őrizd meg a leszerelt alkatrészeket: gumi, felni, futómű, karosszéria elem, stb.

Egy ismerősömnek autókára lett. Nem kátyú kár, de idevág a történet. A szakértő jegyzőkönyvezte, hogy az alkatrészeket őrizze meg a kárrendezés végéig. Ő szólt is a szerelőnek, hogy tegye el azokat, mert a biztosító kérheti. A szerelő mondta, hogy jó.
Amikor a biztosító kérte az alkatrészeket… nos, azok nem voltak meg, mert a szerelő közben „lomtalanított”.
A tanulság, hogy vidd inkább haza.

 

A kártérítés

Mivel kátyú kár esetén felelősségi kárról beszélünk, ezért egyértelmű, hogy a kártérítés káridőponti avult értéken történik.

Kátyú

 

A jogalap

Három alapszabályt vesznek figyelembe.

  • Kátyú úthibák Kátyú egyenetlen úttestHa az úton ki volt helyezve az Egyenetlen úttest Kresz tábla, akkor felhívták a figyelmedet arra, hogy a korábbinál rosszabb minőségű következik. Tehát, itt lassítanod kell. Ezt a táblát helyettesíthetik az Egyéb veszély táblával is, úgy, hogy kiegészítő táblán ott van alatta, hogy Úthibák.
  • Figyelmes vezetéssel elkerülhető lett volna az, hogy belehajtasz a kátyúba? Na ez aztán a gumiszabály! Mert mi is az a figyelmes vezetés?
  • Megfelelően kezelted-e a káreseményt?

 

A figyelmes vezetés nem jogi kategória. Sehol nincs leírva, hogy ez mit is jelent.
De nyilvánvalóan figyelni kell, óvatosnak kell lenned és a körülményeknek (időjárás, útviszonyok, forgalom) megfelelően kell vezetned.
Azt, hogy ezt ki, hogyan ítéli meg teljesen szubjektív.
A Kresz táblák a https://net.jogtar.hu/ oldalról származnak.

Lefordítva, ez a három ok vezet az kátyú kár elutasításához:

  • a baleset olyan úton történt, ahol ki volt téve az Egyenetlen úttest, vagy az Egyéb veszély tábla,
  • nem a körülményeknek megfelelő sebességgel hajtottál,
  • elmentél a helyszínről minden bizonyítás nélkül és később már nem tudtad bebizonyítani, hogy ott és úgy történt, ahogyan állítod.

Az internet tanúsága szerint a kátyú károk fele kerül elutasításra, jó eséllyel ezen három okra hivatkozva.

 

Mit tehetsz, ha elutasítják az kátyú kár igényt?

Olvasd el, a reklamációról és a panaszról szóló cikket itt: http://allomanydij.hu/tul-a-baratsagon/
Mivel a közút kezelője nem pénzügyi szolgáltató, ezért az azokra vonatkozó részek nem érvényesek.

Az gondolom, hacsak valamilyen nagy kár nem történt, a per nem járható út, mert 50-100 ezer forintért ki a fene akar pereskedni.

De, egy felülvizsgálati kérelmet megér a dolog. Persze, csak akkor, ha elő tudsz húzni újabb érveket.

Kátyú

 

A kátyú keletkezése

Na, ne akarj fizikaórát, a lényeg egyszerű.
A víz az egyetlen anyag, aminek a térfogata a fagy hatására növekedik. Igazából nem is a fagy hatására, mert már +4 foktól hízik.

A víz befolyik az utak aszfaltozásának réseibe. (A víz mindenhová befolyik.) Ott megfagy, a térfogata tágul, tovább repeszti az aszfaltban lévő rést. Egy fagyás még nem okozna nagy kárt, de a hőmérséklet ingadozik. Hol megfagy, hol kienged. A fagy, a jég repeszti az aszfaltot. Amikor kiolvad, a víz befolyik a friss repedésbe is, és a következő fagyás már azt is repeszti. Hát így lesz a kátyú.

 

A kátyú kikerülése

  • Hát, először is, figyelj az útburkolatra is.
  • Ha kátyút látsz ne hajts bele, mert nem tudod, hogy milyen mély.
  • Ha víztócsát látsz, akkor se hajts bele, mert kátyú lehet alatta.

Ha látod, hogy nem tudod kikerülni a kátyút, mielőtt belehajtasz, engedd fel a féket. Ezzel nagyobb lesz a lengéscsillapító útja, nagyobb ütést tud elviselni.

 

Kátyú kár biztosítás

A biztosítási piacon lehet kötni kátyú kár biztosítást casco és GFB mellé. A díjak nem jelentősek, személygépkocsi esetén néhány ezer forint évente.

Annál inkább figyelni kell viszont a biztosítási összegre! Vagyis arra, hogy mekkora összegig vállal fedezetet. Ez általában 30.000 – 50.000 Ft évente.
Nem egy jelentős összeg, de átlagos autónál, gumi és felni kárnál azért fedezi a költségeket. Ha elment a futómű, akkor meg ennyivel kevesebbért kell a zsebedbe nyúlni.
A kátyúkárok átlagos kárkifizetése egyébként 20.000 Ft körül van.

Kátyú futómű

 

Ezekben a biztosításokban megszabhatják, hogy legalább milyen mély (cm) és legfeljebb mekkora felületű (m2) kátyú esetén térít a biztosító. Ezért fontos nem csak a mélységét, hanem a felületét is lefényképezni.

És a mentesülési okok ugyanazok, mint a közút kezelő esetében: a Jogalap cím alatt írok erről fentebb.

 

Ki fizet, ha van kátyú kár biztosításod?

Természetesen itt is él a káronszerzés tilalma.
Alapjáraton a direktbiztosító fizet. Ha ez alapján nem kapod meg a teljes kárösszeget, akkor kell a közút kezelőhöz fordulni, de…
… a kárt a közút kezelőjéhez is haladéktalanul be kell jelenteni! Nem csak akkor, amikor kiderül, hogy a saját biztosításod nem fedezi a kárt.

Vagyis, ha van saját kátyú biztosításod, akkor kár esetén a biztosítódnak és a közút kezelőnek is be kell jelenteni a káreseményt.

 

Járókelő.hu

Egy honlap, amin jelezni tudod, hogy valahol kátyút találtál. Azt nem tudom, milyen hatása van, de a bejelentésedet nyilván továbbítják a közút kezelőnek, és bízzunk abban, hogy az gyorsan intézkedik is.

A honlapon nem csak kátyút lehet bejelenteni, hanem minden hibát, kárt, amit az utcákon találsz.

 

És egy kis vidámság a végére

Nézd meg a Kátyú Rider című klipet Dandog (feat. Dre & Snoop) előadásában itt:
https://www.youtube.com/watch?v=sfa2iL0VSVk
Bár a videó is látványos, azért a szöveg a lényeg!

És egy videó egy orosz kátyú témában:
https://www.youtube.com/watch?v=tnxKri0ifcw
És legyen igazam a végére, kátyú kárnál ne kelljen azt mondanod: a kutyafáját, nem jól csináltam!

Ne felejtsd el a cikket megosztani!

 

További cikkeket találhatsz itt: http://allomanydij.hu/blog/

 

 

Comments are closed.